Wymiana suportu w rowerze – instrukcja krok po kroku - Blog Peleton.pl

Wymiana suportu w rowerze – instrukcja krok po kroku

Wyeksploatowany suport w rowerze może w pierwszej kolejność obniżyć wydajność pedałowania, by finalnie całkowicie unieruchomić jednoślad. W tym artykule podpowiadamy, jakie objawy mogą świadczyć o zużyciu suportu rowerowego, jak wymienić suport w rowerze w zależności od jego rodzaju, a także jak prawidłowo wybrać suport w kontekście kompatybilności suportu z układem zastosowanym w Twoim jednośladzie.

Kiedy wymiana suportu w rowerze jest potrzebna?

Zużycie suportu w rowerze można rozpoznać po charakterystycznych objawach, które pojawiają się podczas pedałowania. Pierwszym sygnałem, że coś jest nie tak, są dźwięki, takie jak stukanie, trzaski lub skrzypienie. Jeśli pedały zaczynają przeskakiwać lub blokować się, oznacza to poważniejszy problem, który może uniemożliwić dalszą jazdę. Kolejnym objawem wskazującym na to, że potrzebne mogą być nowe suporty do roweru, są uniemożliwiające efektywną i bezpieczną jazdę luzy na suporcie.

Narzędzia niezbędne do wymiany suportu

Planujesz samodzielnie wymienić suport w swoim jednośladzie? Zanim przystąpisz do pracy, musisz wyposażyć się niezbędna narzędzia.

Do suportów starego typu (kwadrat lub octalink) potrzebne będą:

  • klucz imbusowy lub nasadowy (zwykle rozmiar 14) – do odkręcenia i dokręcenia ramion korby;
  • ściągacz do korb – do zdjęcia korb z osi suportu;
  • klucz do suportu starego typu – umożliwiający demontaż i montaż misek suportu;
  • smar do gwintów;
  • szmatka do czyszczenia mufy suportu.

Do suportów z łożyskami zewnętrznymi (np. Hollowtech II) używa się:

  • klucza imbusowego nr 5 – do odkręcenia śrub w lewej korbie;
  • plastikowego kluczyka – do odkręcenia osłonki w lewej korbie;
  • klucza do suportu – do demontażu misek suportu.

Wymiana wkładu suportu – co musisz wiedzieć? Jak się do tego zabrać?

Jeśli lubisz samodzielnie serwisować swój rower, wymiana suportu nie powinna zająć więcej niż kilkanaście minut. Ważne jest jednak, aby odpowiednio przygotować się do tej czynności, kompletując niezbędne narzędzia i wybierając odpowiedni model suportu pasujący do ramy i mechanizmu korbowego.

Naprawa starego suportu jest możliwa, ale wymaga dużej wiedzy i precyzji. KLuczowe jest umiejętne rozpoznanie uszkodzonych elementów, wymiana łożysk w suporcie i poprawne złożenie całości. Ponieważ nowy suport nie jest dużym wydatkiem, większość użytkowników decyduje się na wymianę całego wkładu.

Jak dobrać odpowiedni suport do roweru?

Wymiana suportu w rowerze wymaga zakupu elementu kompatybilnego z Twoim jednośladem. Przed zakupem nowego wkładu należy sprawdzić, jakie parametry będą odpowiednie dla danego modelu roweru. W przypadku suportów starszego typu, takich jak kwadrat czy octalink, należy zwrócić uwagę na długość osi suportu, średnicę gwintu oraz szerokość mufy suportu. Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest gwint brytyjski (BSA) o średnicy około 35 mm, natomiast rzadziej spotyka się gwint włoski o średnicy 36 mm. Standardowa szerokość mufy suportowej to 68 lub 73 mm.

Jeśli rower wyposażony jest w suport z łożyskami zewnętrznymi, kluczowe będą inne parametry, takie jak szerokość mufy suportowej, średnica gwintu oraz średnica tulei, w którą wkłada się zintegrowaną z korbą oś. Odpowiedni dobór suportu zapewni płynną i wydajną pracę napędu oraz uniknięcie problemów z montażem.

Sprawdź w naszej ofercie: Suporty do BMX

Wybierz odpowiedni suport

Przed wymianą suportu w rowerze trzeba sprawdzić, jaki model będzie pasował do danej konstrukcji. Wyróżnia się kilka standardów suportów:

  • kwadrat – mocowanie korby na kwadratowym trzpieniu;
  • suporty Octalink – mocowanie na wielowypust z ośmioma małymi wypustkami;
  • suporty ISIS Drive – duże mocowanie wielowypustowe;
  • suporty MegaExo/BSA – pusty w środku suport, przykręcany z obu stron do ramy;
  • suporty Pressfit – wciskany suport, który nie posiada gwintów, stosowany m.in. w ramach karbonowych.

W którą stronę odkręcić suport?

Odkręcanie suportu zależy od rodzaju zastosowanego gwintu.

  • W przypadku gwintu BSA (najczęściej stosowanego) prawą miskę odkręca się w prawą stronę, a lewą w lewą.
  • W gwincie włoskim (stosowanym w rowerach szosowych) obie miski mają gwint prawostronny i odkręca się je w lewo.

Zanim przystąpisz do demontażu, sprawdź specyfikację roweru, aby uniknąć niepotrzebnej pracy.

Jak zmierzyć suport?

Aby wymiana suportu w rowerze przebiegła bez problemów, musisz dokładnie sprawdzić jego wymiary. Najważniejsze parametry, które należy zmierzyć, to szerokość mufy suportowej oraz długość osi suportu. Pomiar szerokości mufy można wykonać zwykłą miarką – standardowe wartości to 68 mm lub 73 mm, choć w niektórych rowerach mogą występować inne wymiary.

Długość osi suportu mierzy się od końca do końca, co jest istotne szczególnie w przypadku suportów na kwadrat i octalink. Jeśli nie masz pewności co do rodzaju suportu w swoim rowerze, sprawdź specyfikację techniczną producenta lub instrukcję obsługi. W ten sposób unikniesz błędów przy wyborze odpowiedniego wkładu.

Wymiana suportu starego typu krok po kroku

W rowerach wyposażonych w suporty na kwadrat lub octalink, demontaż wymaga kilku narzędzi i odpowiedniej kolejności działań. Przed rozpoczęciem pracy upewnij się, że masz właściwe klucze i ściągacz do korb, ponieważ bez nich wymiana będzie niemożliwa. Cały proces nie jest skomplikowany, ale wymaga precyzji i siły, szczególnie przy odkręcaniu mocno dokręconych misek suportu. Jak wymienić suport starego typu krok po kroku?

  1. Odkręć śruby mocujące korbę kluczem imbusowym lub nasadowym.
  2. Użyj ściągacza do korb, aby zdjąć ramiona korby z osi suportu.
  3. Kluczem do suportu odkręć miski suportu – pamiętaj, że w gwincie BSA prawa miska odkręca się w prawą stronę, a lewa w lewą.
  4. Wyjmij stary wkład suportu z mufy.
  5. Wyczyść wnętrze mufy ściereczką i nasmaruj gwinty.
  6. Zamontuj nowy suport, zaczynając od wkręcenia prawej miski ręcznie. Następnie dokręć ją kluczem.
  7. Przykręć ramiona korby, pamiętając o ewentualnym nałożeniu smaru na oś.

Wymiana suportu z łożyskami zewnętrznymi (Hollowtech II i inne)

Mechanizmy suportowe ze zintegrowaną osią oraz zewnętrznymi łożyskami, takie jak Hollowtech II, różnią się budową od tradycyjnych wkładów. Ich wymiana przebiega szybciej i nie wymaga użycia ściągacza do korb. Przed przystąpieniem do pracy sprawdź, czy rama roweru wymaga planowania mufy suportu – wyrównania jej krawędzi, co poprawia dopasowanie łożysk. Jak krok po kroku wymieniać tego typu suporty rowerowe?

  1. Odkręć plastikową osłonkę w lewej korbie za pomocą plastikowego kluczyka.
  2. Poluzuj śruby mocujące lewą korbę kluczem imbusowym nr 5 i zdejmij zapadkę.
  3. Wysuń prawą korbę wraz z osią z tulei suportu.
  4. Odkręć miski suportu kluczem do suportu.
  5. Wyczyść wnętrze mufy i nałóż smar na gwinty.
  6. Zamontuj nowe miski suportu, dokręcając je do oporu.
  7. Wsuń korbę z osią do wnętrza tulei i zamontuj drugą korbę, ustawiając ją pod kątem 180 stopni względem pierwszej.
  8. Dokręć śruby, zabezpiecz zapadkę i przykręć osłonkę w lewej korbie.

Wymiana suportu w rowerze – cena usługi

Koszt wymiany suportu obejmuje zarówno zakup nowej części, jak i usługę serwisową. Cena suportu zależy od standardu i jakości komponentu, natomiast koszt montażu przez fachowca jest stosunkowo niewielki. Jeśli nie masz odpowiednich narzędzi lub pewności co do poprawności wykonania wymiany, warto skorzystać z pomocy specjalisty.

Jeśli potrzebujesz pomocy z wymianą suportu lub innych podzespołów, zapraszamy do naszego serwisu rowerów w Białymstoku, Nasi specjaliści pomogą w doborze i montażu odpowiedniego suportu, gwarantując sprawne działanie jednośladu.

Peleton
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.