Łańcuch rowerowy to jeden z kluczowych elementów układu napędowego w jednośladach. Jednocześnie jest dość mocno narażony na działanie czynników zewnętrznych i zanieczyszczenia, dlatego każdy, kto dba o swój rower, powinien wiedzieć, jak czyścić i czym smarować łańcuch rowerowy. W tym artykule dowiesz się, jak umyć i nasmarować łańcuch rowerowy, jakich smarów używać, a jakich środków pod żadnych pozorem nie wykorzystywać do smarowania łańcucha rowerowego.
Dlaczego czyszczenie łańcucha rowerowego jest ważne?
Podczas jazdy rowerem na łańcuchu osiadają zanieczyszczenia, takie jak pył, piasek czy błoto. Ich gromadzenie się obniża efektywność jazdy, a ponadto może przyczynić się do szybszego zużycia kasety i korby. Czyszczenie łańcucha rowerowego jest zatem sposobem na wydłużenie żywotności i jakości także innych elementów osprzętu.
Czym czyścić łańcuch rowerowy?
Na rynku dostępnych jest wiele specjalistycznych preparatów odtłuszczających, które są przeznaczone do czyszczenia łańcucha rowerowego. Ich działanie umożliwia rozpuszczenie starego smaru i zalegających na nim zanieczyszczeń, a następnie ułatwia wypłukiwanie ich.
Wiele osób do mycia łańcucha rowerowego stosuje benzynę ekstrakcyjną. Również jest skuteczna, jednak ze względu na drażniący zapach benzyny czyszczenia łańcucha z jej wykorzystaniem może być uciążliwe.
Nie polecamy mycia niezdemontowanego łańcucha rowerowego za pomocą odtłuszczaczy, które nie są przeznaczone stricte do łańcuchów rowerowych. Mimo że zwykle są skuteczne, to jednak kapiąc na lakier, mogą go uszkodzić.
Jak czyścić łańcuch rowerowy?
Istnieją dwa sposoby czyszczenia łańcucha rowerowego i tak naprawdę oba powinny być znajome osobom, które chcą wydłużyć żywotność tego elementu.
Szybkie czyszczenia łańcucha
Szybkie czyszczenie łańcucha to prosty sposób, który można stosować na bieżąco po zauważeniu zanieczyszczeń. Sprawdzi się też w trasie, kiedy trudne warunki terenowe sprawiają, że na łańcuchu osadza się spora ilość błota, przeszkadzająca w efektownej jeździe.
Wystarczy zaaplikować preparat odtłuszczający na łańcuch i rozprowadzić go za pomocą szczotki lub szmatki. Można wykorzystać też specjalne maszynki, które zakłada się na zamontowany łańcuch. Kręcąc korbą, dokładnie oczyścisz łańcuch zanurzony w środku myjącym.
Mycie zdemontowanego łańcucha rowerowego
Jest to najskuteczniejszy sposób mycia łańcucha rowerowego, jednak wymaga poświęcenia większej ilości czasu, a także umiejętności zdjęcia i ponownego założenia łańcucha. Łańcuch należy rozpiąć, a następnie umieścić w pojemniku z płynem czyszczącym. Po rozpuszczeniu się starego smaru dokładnie wytrzeć go szczotką lub szmatką. Kiedy łańcuch wyschnie, należy ponownie go zamontować. Warto wyczyścić też kasetę i korbę.
Czym smarować łańcuch rowerowy?
Najlepsze efekty uzyskasz, smarując łańcuch rowerowy specjalistycznymi środkami, które są do tego przeznaczone. Technologia, według której powstają, zapewnia płynną pracę napędu, co przekłada się na efektywność jazdy.
Czym smarować łańcuch rowerowy?
- Syntetyczne smary rowerowe – powstają z syntetycznych substancji czynnych i wody. Smary o większej lepkości są bardziej odporne na wypłukiwanie, przez co są bardziej odpowiednie do jazdy w warunkach mokrych. Smary o mniejszej lepkości przeznaczone są do ochrony łańcucha w suchych warunkach.
- Woski do smarowania łańcucha – są mieszanką cząstek parafiny i funkcjonalnych dodatków (np. ceramiki, teflonu czy silikonu), która jest odporna na zanieczyszczenia i skuteczniej wydłuża żywotność ogniw łańcucha.
Tym nie smaruj łańcucha
Istnieją pewne mity dotyczące smarowania łańcuchów rowerowych. Jednak wbrew nim unikaj:
- olejów silnikowych i gęstych smarów do łożysk – są przeznaczone do pracy w układach zamkniętych, a na zewnątrz bardzo skutecznie przyciągają pył i piach, przyczyniające się do zacierania łańcucha;
- WD-40 i podobnych specyfików – działają bardzo krótko i z niską skutecznością.
Jak smarować łańcuch rowerowy?
Smarowanie łańcucha rowerowego jest bardzo łatwe. Po wyczyszczeniu i osuszeniu wystarczy zaaplikować jedną kroplę preparatu na każde ogniwo łańcucha – będzie to łatwe, ponieważ większość specyfików zawiera aplikatory. Nadmiar należy zebrać za pomocą czystej szmatki.
Ważną kwestią jest też częstotliwość smarowania łańcucha rowerowego. Przyjmuje się, że łańcuch należy smarować średnio co 200 km. Zależy to jednak od warunków jazdy i stopnia zanieczyszczenia. O ile w rowerach MTB może być to konieczne co ok. 100 km, a nawet co każdą jazdę, o tyle w szosówkach, używanych w łatwiejszych warunkach, może być to nawet 350 km.