Wymiana wolnobiegu i kasety w rowerze – poradnik dla początkujących

Wymiana wolnobiegu i kasety w rowerze – poradnik dla początkujących

Kaseta lub wolnobieg w Twoim rowerze zużyły się lub doszło do ich mechanicznego uszkodzenia? Przygotowaliśmy dla Ciebie poradnik wymiany kasety i wolnobiegu w rowerze. Dowiedz się, jak zdjąć wolnobieg lub kasetę i założyć nowy element. Przygotuj niezbędne narzędzia i przekonaj się, że samodzielne serwisowanie roweru nie jest wcale trudne.

Czym są wolnobiegi i kasety rowerowe i jakie funkcje pełnią w jednośladach?

Wolnobieg i kaseta to elementy układu napędowego w rowerach, które umożliwiają swobodne toczenie się roweru w momencie, kiedy rowerzysta nie wprawia układu napędowego w ruch. Dzięki nim koło może obracać się, niezależnie od obrotu korby i łańcucha. Wolnobiegi i kasety rowerowe (bardziej zaawansowane rozwiązania, które obecnie zastępują wolnobiegi w większości jednośladów) pełnią ponadto funkcję umożliwiającą przeniesienia napędu z mechanizmu korbowego na tylne koło. Dlatego też ich działanie powinno być niezakłócone, ponieważ zależy od niego efektywność jazdy.

Zobacz też: Czym różni się kaseta od wolnobiegu?

Kiedy niezbędna jest wymiana kasety lub wolnobiegu w rowerze?

Wolnobiegi rowerowe i kasety to elementy, które ulegają eksploatacji i mogą wymagać wymiany na nowe. Jak rozpoznać, że wymiana wolnobiegu lub kasety jest już konieczna?

  • Objawem wskazującym na konieczność wymiany wolnobiegu lub kasety jest przeskakiwanie łańcucha, mimo że przerzutki zostały wcześniej wyregulowane.
  • O zużyciu wolnobiegu lub kasety może świadczyć głośna praca układu napędowego.
  • Inną przesłanką do wymiany wolnobiegu lub kasety są wygięte zębatki, przypominające zęby rekina (prawidłowe powinny być proste).
  • Na konieczność wymiany wskazywać mogą też ogniska korozji na sprężynach zapadkowych.

Uśredniając, żywotność kasety lub wolnobiegu odpowiada mniej więcej dwóm-trzem żywotnościom łańcucha. Duży wpływ mają intensywność jazdy oraz użytkowanie w trudnych warunkach, np. jazda po mokrej nawierzchni, piasku lub błocie.

Jak zdjąć kasetę?

Odkręcanie kasety rowerowej jest stosunkowo łatwe ze względu na dość prostą konstrukcję tego elementu. Potrzebne będą Ci klucze do naprawy i regulacji rowerów, w konkretnie klucz do kaset i bacik. Jak zdjąć kasetę? W pierwszej kolejności musisz zdemontować tylne koło i ostrożnie zdjąć łańcuch. Następnie postępuj zgodnie z następującymi krokami:

  1. Bacikiem owiń jeden z trybów w celu zapewnienia sobie pewnego chwytu.
  2. Klucz do kaset włóż do nakrętki kasety – z zewnątrz do formy wielowypustu, a od środka do nakrętki.
  3. Trzymaj zaciągnięty bacik i odkręcaj klucz w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara.
  4. Pokonaj lekki opór, aby zdjąć kasetę z wielowypustu.

Jeżeli zdejmujesz kasetę w celu jej wyczyszczenia, układaj jej części na ściereczce w kolejności takiej, w jakiej je zdejmujesz. Ułatwi Ci to ponowny montaż. Jednoczęściowe kasety zdejmiesz w całości.

Jak przebiega wymiana kasety w rowerze?

Montaż nowej lub regenerowanej kasety zacznij od dokładnego wyczyszczenia bębenka piasty.Tryby nakładaj zgodnie z wielkością wypustów montażowych oznaczeniami na zewnątrz. Kiedy wszystkie tryby znajdą się na swoim miejscu, ponownie załóż nakrętkę i dokręć kluczem dynamometrycznym zgodnie z zaleceniami producenta.

Jak zdjąć wolnobieg?

Demontaż wolnobiegu do roweru też przebiega stosunkowo łatwo. Tym razem nie będziesz potrzebować bacika. Po odkręceniu koła i zdjęciu łańcucha posłuż się kluczem do wolnobiegu. Niestety odkręcenie tego elementu może wymagać włożenia większe siły lub użycia WD-40 w celu ruszenia zapieczonych gwintów. Dzieje się tak, ponieważ wolnobieg samoistnie dokręca się podczas jazdy. Po odkręceniu wolnobieg zdejmij z piasty.

Wymiana wolnobiegu w rowerze – jak założyć nową część?

Montaż wolnobiegu w rowerze powinien przebiec bez żadnych problemów. Zanim założysz nową część, pamiętaj o dokładnym wyczyszczeniu piasty. Następnie nakręć wolnobieg na oś piasty zgodnie z ruchem wskazówek zegara i dokręć go za pomocą klucza.

Wolnobiegu nie musisz dokręcać na siłę. W przypadku tego elementu fizyka działa w taki sposób, że dokręca się on sam podczas jazdy. Zamiast siłowego dokręcania możesz więc przejechać się kawałek spokojnym tempem. Wolnobieg dokręci się wtedy z odpowiednią siłą.

O czym jeszcze musisz pamiętać przy wymianie wolnobiegu lub kasety?

Pułapką, jaka może czekać na Ciebie szczególnie przy demontażu wolnobiegu lub kasety, jest niekiedy konieczność włożenia większej siły w celu odkręcenia zapieczonych śrub. Kiedy śruba nagle puści, możesz dać się zaskoczyć i odczuć to dość boleśnie. Dlatego zachowaj szczególną ostrożność, a dla bezpieczeństwa stosuj rękawice ochronne i okulary. Te akcesoria ochronne poprawią Twoje bezpieczeństwo i w jakimś stopniu na pewno uchronią przed rozcięciami i obiciami skóry.

Jeśli nie jesteś pewny swoich umiejętności lub nie masz niezbędnych narzędzi, odwiedź serwis rowerowy. Wymiana wolnobiegu lub kasety nie jest skomplikowaną czynnością, więc nie będzie kosztować Cię dużo.

2025 © Made with ❤️ by Superstrona
0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyPowrót do sklepu