Regulacja przerzutek w rowerze – jak to zrobić?

Przerzutki w Twoim rowerze zacinają się podczas zmiany przełożeń? Odczuwasz przez to niższy komfort i spadającą efektywność jazdy? W tym artykule dowiesz się, jak wyregulować przerzutki w rowerze, aby poprawić jakość zmiany przełożeń i podnieść wrażenia z jazdy jednośladem.
Dlaczego musisz przeprowadzić regulowanie przerzutek?
Regulacja przerzutek wpływa na sprawność zmiany przełożenia podczas jazdy. Dzięki sprawnie działającym przerzutkom łatwo będzie Ci dostosować biegi do zmieniających się warunków trasy, np. nachylenia terenu czy rodzaju nawierzchni.
Niski komfort jazdy, brak płynności i opóźnienia przy zmianie biegów to jednak na wszystko. Źle wyregulowane przerzutki do roweru będą ocierać się o łańcuch, zębatki lub szprychy. Może prowadzić to do uszkodzenia części napędu.
Dlatego warto umieć samodzielnie regulować przerzutki, szczególnie jeśli jeździsz dużo i intensywnie eksploatujesz swój rower.
Regulacja przerzutek w rowerze – jakich narzędzi potrzebujesz?
Narzędzia, które będą Ci potrzebne do wyregulowania przerzutek w rowerze, to:
- klucz imbusowy 5 mm;
- śrubokręt krzyżakowy;
- kombinerki lub inne szczypce do przytrzymania linki.
Jeśli masz taką możliwość, podczas regulacji przerzutek postaw rower na stojaku serwisowym. W ten sposób go unieruchomisz i ułatwisz sobie swobodne kręcenie mechanizmem korbowym, aby sprawdzić, czy przerzutki działają prawidłowo na wybranych biegach. Oprócz tego praca będzie wygodniejsza i bardziej ergonomiczna.
Regulacja tylnej przerzutki krok po kroku
Choć ze względu na liczbę przełożeń tylne przerzutki rowerowe mogą wydawać się trudniejsze do ustawienia niż przednie, to w rzeczywistości jest na odwrót. Regulacja przerzutek tylnych może zająć niewiele czasu i przebiec bez żadnych problemów, nawet przy braku doświadczenia.
Oto kolejne kroki, według któryś powinieneś wyregulować przerzutkę tylną:
- Ustaw łańcuch na najniższą tarczę z tyłu i największy blat z przodu.
- Poluzuj kluczem imbusowym śrubę przytrzymującą linkę lub śrubę baryłkową.
- Oceń ustawienie kółka tylnej przerzutki – powinno znajdować się w jednej osi z małą zębatką wolnobiegu lub kasety. Jeśli tak nie jest, dokręć lub odkręć śrubę H.
- Wrzuć łańcuch ręcznie na najwyższą tarczę i przytrzymaj komponent, tak aby zasymulować najwyższy zakres.
- Kółko przerzutki rowerowej tylnej powinno znajdować się w jednej osi z tarczą, jeśli tak nie jest, wyreguluj je śrubą L.
- Dokręć śrubę baryłkową do końca, a następnie odkręć o kilka obrotów, aby można było regulować później naprężenie linki.
- Jeśli w Twoich przerzutkach jest śruba B, wyreguluj za jej pomocą odległość wózka przerzutki od zębatek.
- Sprawdź działanie napędu.
Regulacja przedniej przerzutki – jak to zrobić?
Przerzutki rowerowe przednie reguluje się trudniej, a ich ustawienie zajmuje więcej czasu. Zacznij od zawieszenia roweru na stojaku. Jeśli go nie masz, będziesz musiał dość często unosić tylne koło. Aby wszystko poszło zgodnie z planem, postępuj według następujących kroków:
- Zrzuć łańcuch na małą tarczę.
- Wkręć śrubę baryłkową do końca i odkręć ją o 1-2 obroty.
- Sprawdź, czy prowadnica znajduje się równolegle do blatu, w odległości ok 1-3 mm nad dużą tarczą. Jeśli tak nie jest, poluzuj obejmę i ustaw odpowiednio względem mechanizmu korbowego.
- Poluzuj linkę przedniej przerzutki, a z tyłu ustaw łańcuch na środkowej zębatce.
- Kręć śrubą L, aż prowadnica znajdzie się dokładnie na środku tarczy.
- Przykręć linkę, uważając, aby wózek przerzutki nie zmienił położenia.
- Wrzuć łańcuch na dużą tarczę z przodu.
- Za pomocą śruby H ustaw przerzutkę przednią tak, aby prowadnica znalazła się dokładnie nad zębatką.
- Za pomocą śruby baryłkowej wyreguluj prowadnicę tak, aby łańcuch jej nie dotykał.
Zobacz: Oferta rowerów w sklepie Peleton.pl
Regulacja przerzutek nic nie daje? Skorzystaj z serwisu
Regulacja przerzutek nie zawsze przyniesie efekt. Może się tak zdarzyć na przykład z powodu:
- skrzywionego haka;
- zużytych elementów;
- starych pancerzy.
W takich sytuacjach konieczne może okazać się oddanie roweru do serwisu. Uszkodzone elementy układ mogą wymagać naprawy lub wymiany na nowe.